خانه > آموزش و مشاوره, روزانه نويس > عارضه يابي ، بهره وری در کارخانجات و ابزارهاي مديريت

عارضه يابي ، بهره وری در کارخانجات و ابزارهاي مديريت


چند روز پيش همکار گرامي آقاي مهندس برزگر تماس تلفني داشتند و دليل آنکه در سايت کم مي نويسم را جويا شدند.در حال حاضر به دليل مشکلاتي که براي مباحث اقتصادي و صنعتي در کشور وجود دارد و شاهد تعطيلي برخي از کارخانجات بدليل مشکلات مالي و توليدي مي باشيم بيشتر تمرکز کاري روي مبحث بهره وري و عارضه يابي مي باشد. چيزي که در چند سال اخير نيز از طرف سازمانهاي دولتي نيز حمايت ويژه شد و حدود 3 سال پيش يادم هست که از طريق اداره صنايع طرح هاي عارضه يابي در کارخانجات جاري مي شد.هر چند که خروجي اين طرح ها با توجه به نظرات کارشناسان مجري آن به جايي که بايد مي رسيد نرسيد و در حد صرف بودجه هاي کم و زيادي در استانهاي مختلف کشور پيش نرفت!

وليکن امروزه کارخانجات در بند هزينه هاي پنهان در سازمان خويش گير کرده اند و با توجه به تحريم هاي کم و بيش در زمينه مواد اوليه و تجهيزات ، بعلاوه بحث رقابتي محصولات با کالاهاي قاچاق و غير قاچاق چيني وضعيت روزبروز بحراني تر مي شود به حدي که فشار اين موضوع روي تعديل نيروي انساني خالي مي شود.

لذا مباحث بهره وري و عارضه يابي مشکلات سطح کارخانجات مي تواند راه گشاي برخي از مشکلات فعلي آنها باشد در اين خصوص اداره نوسازي صنايع گام هاي خوبي در ارائه مدارک و مستندات مرتبط با عارضه يابي و بهره وري برداشته است و الگوريتم هاي خوبي تهيه کرده است و شايد بيشتر عامل عدم موفقيت صددرصد طرح هايشان به نحوه اجرا و يا کم تجربگي مجريان و کنترل پروژه اين طرح ها بر مي گردد.

بهر حال جايگاه بهره وري در چنين وضعيت اقتصادي و صنعتي پر بحران زنده تر شده است و مديران عامل کارخانجات بدنبال روشهايي براي خارج کردن و يا حداقل بهينه کردن وضعيت کارخانه مي گردند و بايد گفت در اين زمينه مشاوران و مجريان با تجربه و سابقه کم است و آنهايي هم که هستند در سازمانهاي دولتي مرتبط با اين مباحث کم فعاليت هستند.

اما بد نيست در اينجا نگاهي کوتاه به مبحث عارضه يابي داشته باشيم اين متن در نامه اي که به يکي از مديران کارخانجات زده ايم مي باشد که پروژه عارضه يابي در آنجا در حال اجرا مي باشد:

عارضه يابي سازمانها

برخي از انديشمندان مديريت معتقدند كه قبل از پيدايش و بروز بحران بايد به استقبال آن رفت و گاه برخي مديران خود بحران را دامن زده و شرايط پيدايش آنرا فراهم ميسازند زيرا آنها با نگاهي مثبت به مسئله بر اين باورند كه بحران در سازمانها خود به عنوان يکي از سرمايه‌هاي مهم و اساسي براي رشد و توسعه تلقي مي‌شود. به اين مفهوم که وجود و پيدايش بحران در سازمان ها سبب خواهد شد تا ساختارسازمان، نيروي انساني و توانمندي هايي بالفعل و بالقوه سازمانها يک بار ديگر به صورت دقيق بررسي و به نقد گذاشته شود و با برنامه ريزي مناسب و بسيج تمامي امكانات و انديشه‌هاي در اختيار در جهت تقويت توانمنديها ،پشت سر گذاشتن بحران پيش روي سازمانها را بهبود بخشيده و تحت كنترل در آورد.

در اين ميان معمولا بحران هاي پيش آمده يا خود ساخته در سازمانها، خود تعيين نقاط جهت و حركت در سازمانها را مشخص و ممكن مي‌كنند اما در صورتيکه به آن توجه نشده و در کنترل و مهار آن خِرَد‌ورزي لازم صورت نپذيرد موجب بروز اختلال در حرکت سازمان شده و هضم يا تحليل رفتن مزيت هاي رقابتي سازمانها را در بوجود مي آورد و بديهي است كه شرايط پيش آمده به اضمحلال و فرو پاشي سازمانها منجر خواهد شد.

در اين راستا امروزه ابزارهاي و تکنيکها ي مديريتي متعددي چه به صورت واکنشي و چه به صورت پيشگيرانه مطرح بود و رو به توسعه و بهبود است از آن جمله مي‌توان مديريت کيفيت فراگير TQM، مديريت بحران ، مديريت ريسک ، مديريت تعارض ، FEMA و بسياري از ابزارهاي مديريتي را نام برد. اما مهمتر از آن، اين است که بايدمشخص شود که کدام يک از اين ابزار ها و روشها مي تواند براي سازمان ما کار ساز باشد . استفاده از الگوهاي عارضه يابي روشي مناسب براي شناسايي نقاط قوت و نقاط بحران ساز و يا نقاط وجود احتمال بحران درآيند(نقاط بحران ساز) ميباشد كه في‌الواقع نقاط نيازمند به بهبود را نشان مديران مي‌دهد.

تجربه نشان داده كه به اشتباه بسياري ازسازمانها قبل از انجام معاينه‌اي دقيق و کارکردي اقدام به تعريف پروژه‌هاي متفاوتي در جهت مهار يا بهينه سازي شرايط مي‌کنند که معمولا اين تصميمات هزينه‌هايي بسياري را بدون كوچكترين اثري به سازمانها تحميل كرده و گاه آنها را تا سر حد نيستي پيش مي‌برد.

تعريف عارضه يابي :

عارضه يابي فرايند شناسايي نشانه هاي مساله، يافتن علل بروز آن و پيشنهاد راهكارهايي براي حل موثر مساله.

وظيفه ديگر عارضه يابي بررسي جامع ارتباطات اصلي ميان مساله مورد بررسي با اهداف كلي و نتايج عملكرد سازمان و نيز تعيين توان بالقوه شركت براي ايجاد تغييرات و حل موثر مساله است.

Advertisements
  1. 16 ژوئیه 2008 در 21:14

    با سلام و تشکر از درج مقالات پر بار به عرض میرسانم که : در سازمانها که همگی با روش و سیستم سنتی اداره میشوند و نیازی به عارضه یابی حس نمیکنند چون همینطوری هم هر سال تشویقی میگیرند و ارتقاء شغل هم می یابند .در صنایع کشور ما اکثریت سرمایه گذاران خودشان هم مدیر شرکت هستند و نود درصد آنها هم سواد درست و حسابی ندارند.آنها هم که باسواد هستند نوع دانش سازمانی با دانش اینها مطابقتی ندارد و اصولآ فرهنگ پیاده سازی مدیریت های نوین و عارضه یابی عملکرد و گزینه های مشابه آن را نه درک میکنند و نه تن به تحول میدهند. حیف ما که عمری درس خواندیم و در این موارد متخصص شدیم و حالا هم باید برویم و لبو فروشی کنیم.

  2. محمد
    11 اوت 2008 در 09:49

    با سلام
    تشکر از مقاله زیبا و مفیدتان

  3. kaveh
    1 دسامبر 2008 در 10:12

    mamnun az matlabe mofidetun

  4. رام پناهی
    24 آوریل 2009 در 09:59

    اگر خودتان را خوب معرفی نکنید باید بروید لبو فروشی کنید حتی برای لبو فروشی هم باید خودتان را خوب معرفی کنید

  5. سلام
    26 مه 2009 در 14:18

    خوب بود

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s