خانه > آموزش و مشاوره > از شاخص MTBF و MTTR چگونه استفاده کنيم ؟ اول

از شاخص MTBF و MTTR چگونه استفاده کنيم ؟ اول


جايگاه استفاده صحيح از شاخص هاي MTBF Mean Time Between Failures , MTTR mean time to repair کجاست؟ مفاهيم اين شاخص ها را در کتابهاي مختلف و در سطح اينترنت به راحتي مي توانيد بيابيد.اما اينکه از اين شاخص ها چگونه استفاده کنيم و آنها براي ما چه کاربردي مي توانند داشته باشند؟ نگاهي ديگر به ارزش شاخص ها نت مي باشد.

در مطالب قبلي سايت در مورد شاخص MTBF Mean Time Between Failures نوشته بودم (شناخت بيشتري از شاخص MTBF نياز داريم! ) که اين شاخص کلي است و شاخص مناسب براي پايش فعاليتهاي فرآيند نگهداري و تعميرات کارخانجات نمي باشد.در واقع ايندو MTBF , MTTR شاخص هاي قابليت اطمينان و تعميرات تجهيزات مي باشند.قبل از اينکه به يکي از موارد کاربردي استفاده از اين دو شاخص اشاره کنم.نياز است نگاهي به شاخص MTBF داشته باشيد که ارزش کاربردي اين شاخص در محاسبه قابليت اطمينان نگهداري تجهيزات کجاست؟

دوستان و همکاران عزيزم آقايان مهندس برزگر و تجويدي در خصوص اين شاخص در سايتهاي وزينشان مطالبي را اشاره کرده اند وليکن پيرو مطلب شناخت بيشتري از شاخص MTBF نياز داريم! نگرش فعلي به اين شاخص را به چالش و بحث کشانديم تا براي مبتديان و هم چنين براي اساتيد موضوع شرح بيشتري داده شده باشد.

براي آنکه بتوانيم از شاخص MTBF بيشترين استفاده را بکنيم بايد اين شاخص را براي هر تجهيز و براي هر خرابي ممکنه در آن تجهيز محاسبه کنيم و عدد شاخص MTBF براي يک تجهيز يا براي يک گروه از تجهيزات ، ارزش افزوده لازمه براي تجزيه و تحليل قابليت اطمينان نگهداري و تعمير تجيهز را ندارد.فرض کنيد يک تجهيز را مورد مطالعه داريم کليه خرابي هاي محتمل و هم چنين اتفاق افتاده اين تجهيز که به زير سيستم ها و قطعات آن بر مي گردد ، مي تواند در بازه محاسباتي MTBF قرار گيرد . در واقع براي هر جزء خرابي (که در اين مثال هر قطعه از تجهيز اصلي) بايد مقدار شاخص MTBF را محاسبه کنيم و نکته مهم در خصوص ثبت داده هاي خرابي هاي اتفاق افتاده ؛ مبحث تجزيه و تحليل علت ريشه اي وقوع خرابي مي باشد ، که در هنگام بروز و انجام عمليات تعميراتي بايد بررسي ، تحليل و ثبت شده باشد.

لذا پيش فرض ما در ادامه بحث » از شاخص MTBF و MTTR چگونه استفاده کنيم ؟ » آنستکه شما شاخص MTBF را براي هر جزء خرابي يک تجهيز ثبت و محاسبه ميکنيد و براي يک تجهيز شما ممکن است چند گزارش MTBF از انواع خرابي آن تجهيز داشته باشيد.

در همين جا اشاره ميکنم که هدف گذاري براي اين شاخص کار صحيحي نمي باشد! چرا؟ زيرا تا وقتي شما بر روي سيستم نگهداري و تعميرات خويش آناليز علت ريشه اي و روش هاي حل مسئله را نداشته باشيد، وقوع خرابي هاي تجيهزات بر اساس تصادف و استهلاک تجيهز مي باشد.

ادامه دارد

ارائه مشاوره نگهداري و تعميرات در کليه سازمانهاي صنعتي کشور

بررسي چالش هاي نگهداري و تعميرات در صنعت کشور

بانك اطلاعات مديران و مشاوران نگهداري و تعميرات

کسب و کار نت ( اگر در زمینه نگهداری و تعمیرات خدماتی ارائه می دهید اطلاعات خویش را ثبت کنید)

دسته‌ها:آموزش و مشاوره برچسب‌ها: ,
  1. بابک
    12 دسامبر 2008 در 02:02

    باسلام

    قبل از هر سخنی از شما تشکر می نمایم به خاطر مطالب مفید ارائه شده در سایت .

    لذا بر همین اساس خواهشمنداست با توجه به هزینه های بالای استفاده

    بصورت dialup مطالب را بصورت فصل بندی و غیر ارائه ندهید تا بتوانیم در صورت

    لزوم کل مطالب را ذخیره نموده و احتیاج به مراجعه مداوم به اینترنت کمتر شود . .

    با تشکر فراوان

    • 12 دسامبر 2008 در 12:40

      سلام دوست گرامی
      از بابت سرعت کم و محدودیت موجود متاسفم.
      مطالبی که در سایت درج می شود بر اساس تجربیات و سوابق کاری است که در کارخانجات در هنگام مشاوره کسب می گردد . کمبود وقت و زمان تایپ ایده ها و مطالب زمان بر است و برایم مقدور نیست یک موضوع را کامل در یک بار بنویسم مجبورم در زمانهای خالی بین کارها اندیشه ها و مقالات مطالعه شده را با هم دیگر مرتبط و بنویسم. لذا اگر در سایت توجه نموده باشید خیلی از قسمتهای اول و دوم ادامه اش را هنوز کامل نکرده ام. ضمن اینکه برخی افراد فرصت طلب کل مطلب را بدون ذکر منبع و مرجع در مقالات و فعالیتهای دانشجوئی و غیره کپی می کنند و دوستان عزیرم در دیگر سایتها از این موضوع تجربه بدی دارند.قسمت بندی و زمان زیاد بین مطالب تا حدودی باعث عدم سوء استفاده برخی ها می گردد.
      موفق باشید
      جلالی

  2. يسلياني
    12 فوریه 2009 در 15:40

    با سلام
    با تشكر از مطالب بسيار خوب و شروع اين بحث بسيار مهم. دوست عزيز ادامه مطالب را چگونه و از كجا بايد دريافت كرد. ما چه كمكي به حضرتعالي ميتوانيم بكنيم تا مطالب در سايت قرار داده شود.

    پاسخ:
    سلام و تشکر از محبت شما
    بلاگ نویسی کار سخت و زمان گیری است ضمن اینکه مشغلات کاری نیز گاها» فرصت نوشتن را می گیرد اگر برخی مطالب را ادامه نداده ام دلیل اول و اصلی اش عدم دریافت پیام ها و استقبال خوانندگان بوده است سایت روزانه بیش از 300 بازدید کننده داردو سعی بر آن دارم که هفته ای دو مطلب حداقل در سایت آورده شود ولیکن دوستان و همکاران گرامی در ارائه پیشنهاد و نظرات تکمیلی خودشان در خصوص مطالب کمی کند و کم مشارکت هستند.لذا از ادامه مطلب منصرف می شوم.
    موفق باشید
    جلالی

  3. 2 مارس 2009 در 11:01

    با تشکر از همکاری شما .خواهشمندم اهداف .شاخصها.مراحل پیاده سازی و همچنین5s در tpmرا ارایه فرمایید

  4. علی
    14 آوریل 2009 در 08:13

    با تشکر بسیار در ارتباط با مطالب ارائه شده خواهشمند است در خصوص سؤال زیر توضیح بدهید
    اگر فرمول محاسبه mtbf مدت زمان کارکرد تجهیز – مدت زمان توقفات غیر ماشینی / تعدادخرابی ، منظور از مدت زمان توقفات غیر ماشینی چیست ؟

  5. نسیم فرشید متین
    1 اوت 2009 در 06:51

    با سلام .مطالبی که در مورد MTTRوMTBF نوشته بودید بسیار مورد استفاده من قرار گرفت. خواهشمندم در مورد MTBFمطلب را کامل فرمایید .چون از مواردی است که اکثرا جای سوال داریم. با تشکر

  6. جمشيد معصوميان
    28 سپتامبر 2009 در 08:14

    سلام

    من از شاخص MTBF براي محاسبه دوره هاي PM و پيش بيني قطعات استفاده مي كنم.

  7. علی فیض بخش
    28 سپتامبر 2009 در 13:01

    سلام
    اگه ممکنه توضیح بده که چطوری این کار رو انجام میدی؟اگه زحمتی نیست ایمیل کن. ممنونم

  8. جمشيد معصوميان
    30 سپتامبر 2009 در 13:55

    شاخص MTBF خيلي ساده به شما ميانگين دوره كاركرد يك دستگاه را تا زمان خرابي بيان مي كند؛ يعني به ما مي گويد يك دستگاه بطور ميانگين چند روز كار مي كند تا دوباره خراب شود.
    شما مي توانيد با توجه به اين اطلاعات دوره بازرسي يا نگهداري آن دستگاه را برنامه ريزي كنيد. حال اگر بخواهيد دقيق تر اين دوره را محاسبه كنيد از مدت زمانهاي كاركرد تا بروز يك عيب خاص دستگاه ميانگين و انحراف معيار بگيريد و با توجه به قابليت اطمينان مورد نظر (براساس اهميت دستگاه) دوره PM را تعريف كنيد .

    اين كار را با MTBFهاي مختلف (ميانگين ميانگين ها) نيز مي توانيد انجام دهيد.

    با اعلام MTBFهاي محاسبه شده به سيستم انبار و خريد جهت تامين قطعات مورد نياز نيز اين مهم را مي توان برنامه ريزي كرد.

    شاد باشيد.

  9. سيد مسيحا
    8 ژانویه 2011 در 12:53

    با سلام و تشكر از مطالب مفيدتون
    لطفا يك روش يا فرمول دقيق و كامل ( در صورت امكان فايل هاي EXCEL )‌جهت محاسبه شاخص هاي MTBF و MTTR توي سايت بگذاريد يا برام ايميل كنيد

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصاتِ خود را پر کنید یا برایِ ورود رویِ نقشک‌ها کلیک کنید:

نشان‌وارهٔ WordPress.com

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر )

درحال اتصال به %s