خانه > نت پيشگيرانه, آموزش و مشاوره > روشهاي بهبود نگهداري و تعميرات پيشگيرانه سازمان – بخش اول

روشهاي بهبود نگهداري و تعميرات پيشگيرانه سازمان – بخش اول


مفهوم اقدام بهبود هميشه با کلمات ديگر هم چون اقدام اصلاحي ، اقدام پيشگيرانه و اقدام پيش بينانه در سازمانها اشتباه گرفته مي شود و به دليل همين اشتباه مفهومي فعاليتهاي تعريف شده نيز دچار چالش و سر درگمي و در نهايت منجر به عدم اثربخشي و رضايت سازماني مي گردد.

در اکثر کلاسهاي آموزشي دوره هاي نگهداري و تعميرات يکي از مباحثي که بر روي وقت کافي صرف مي شود تشريح صحيح و درست اين مفاهيم است.البته در کتابها و مراجع تعاريف سيستمي و محتويي زيادي وجود دارد و قابل استفاده و مفيد است.وليکن در عمل و اجرا دانستن اين مفاهيم در هنگام برگزاري جلسات رفع عيوب ، رفع خرابي ها و يا جلسات مديريتي کارآئي خويش را نشان مي دهد.با مشاهده اقدامات تعريف شده در يک جلسه مديريتي در خصوص استراتژي نگهداري و تعميرات سازمان براي آينده سه الي 5 ساله تجهيزات سازمان مي توان تصور کرد که اختلاط اين مفاهيم مي تواند منجر به مشکلات کوچک و بزرگ زيادي در آينده شود!!

چرا در مقدمه اين بحث در خصوص مفهوم بهبود سخت گيري شد؟ بدليل آنکه روشهاي بهبود نگهداري و تعميرات پيشگيرانه انحراف کمتري پيدا کند و بدانيم که دقيقا» مي خواهيم در چه مسيري حرکت کنيم.سعي داريم در چند بخش ( که بستگي به همراهي و نظرات خوانندگان محترم سايت دارد ) تکنيکها و روشهائي که باعث بهبود وضعيت نگهداري و تعميرات پيشگيرانه فعلي سازمانهاي صنعتي مي گردد را مرور کنيم.

روش اول بهبود نگهداري و تعميرات پيشگيرانه:

کليه وظايف و فعاليتهاي نگهداري و تعميرات ، که دستيابي به هدفي مشخص متمرکز نيستند و يا تاثير مستقيم بر بهينه سازي هزينه ها ندارند را حذف کنيد.

اولين روش بهبود فعاليتهاي نگهداري و تعميرات پيشگيرانه بسيار ساده ، ولي کليدي است و کمي درتشخيص اجراي آن نياز به تجربه و سابقه دارد.اين موضوع چيزي است که در اکثر کارخانجات و سازمانهاي صنعتي به وضوح مشاهده مي گردد در آديتهاي نگهداري و تعميراتي که در کارخانجات مختلف داشته ايم يکي از سردرگمي هاي مديران و کارشناسان نگهداري و تعميرات انجام فعاليتهاي بي هدف بود.هم چنين در اکثر آنها هزينه هاي نگهداري و تعميرات مديريت نمي گرديد و شاهد اين موضوع نظرسنجي سايت نت بهره ور فراگير در دو سال پيش بود که در زمينه هزينه هاي نگهداري و تعميرات انجام شد و نشانگر آن بود که در بين حدود 90 نظر کسب شده بيش از 87 درصد آرا بر عدم وجود سيستم مديريت هزينه هاي نگهداري و تعميرات در سازمانهايشان تاکيد مي کرد!

اين روش ( روش اول بهبود نگهداري و تعميرات پيشگيرانه ) بيانگر دوتا پيش فرض مهم است.

يک اينکه شما در سيستم مديريت نگهداري و تعميرات سازمان بايد هدف داشته و هدفگذاري کرده باشيد.به اين مفهوم که استراتژي نگهداري و تعميرات سازمان مشخص و بيان شده باشد.در خصوص اهداف بايد دقت بفرماييد که با شاخص هاي اثربخشي نگهداري و تعميرات قاطي نکنيد.لذا تبيين شفاف ، علمي و مديريتي اهداف نگهداري و تعميرات سازمان از ضروريات مي باشد.

دوم اينکه در سازمان بايد سيستم مديريت هزينه هاي نگهداري و تعميرات پياده سازي شده باشد و نقش ( نه وظيفه ) هزينه هاي انجام شده در فعاليتهاي نگهداري و تعميرات تبيين و اندازه گيري شود.

اگر اين دو پيش فرض را گذرانده باشيد و در سازمان خويش استقرار داده ايد ، حال مي توانيد روش اول بهبود نگهداري و تعميرات پيشگيرانه را پياده سازي کنيد و بهره وري را افزايش دهيد.دو پيش فرض اول را اگر هنوز انجام نداده ايد در واقع اقدامات اصلاحي شما احتساب مي گردد ؛ که بايد از قبل ، اين فعاليتها را در سازمان خويش براي کسب يک سيستم مديريت نگهداري و تعميرات مناسب و نسبتا» استاندارد شده ( هر چند که جائي به صورت شفاف اين استاندارد بيان نشده است ) اجرا کرده باشيد.

موفق باشيد با بيان نظرات و ديدگاه هاي خويش اين مطلب را تکميل و پربار تر کنيد.

روشهاي بهبود نگهداري و تعميرات پيشگيرانه سازمان – بخش دوم

روشهاي بهبود نگهداري و تعميرات پيشگيرانه سازمان – بخش سوم

روشهاي بهبود نگهداري و تعميرات پيشگيرانه سازمان – بخش چهارم

روشهاي بهبود نگهداري و تعميرات پيشگيرانه سازمان – بخش پنجم

روشهاي بهبود نگهداري و تعميرات پيشگيرانه سازمان – بخش ششم

روشهاي بهبود نگهداري و تعميرات پيشگيرانه سازمان – بخش هفتم

روشهاي بهبود نگهداري و تعميرات پيشگيرانه سازمان – بخش هشتم و آخر

ارائه مشاوره نگهداري و تعميرات در کليه سازمانهاي صنعتي کشور

بررسي چالش هاي نگهداري و تعميرات در صنعت کشور

بانك اطلاعات مديران و مشاوران نگهداري و تعميرات

کسب و کار نت ( اگر در زمينه نگهداري و تعميرات خدماتي ارائه مي دهيد اطلاعات خويش را ثبت کنيد)

استفاده از مطالب و مراجع سايت نت بهره ور فراگير با ذکر منبع ، لينک سايت و به صورت انتخابي و گزينه اي ( نه کل مطلب ) بلامانع است.با تشکر

Advertisements
  1. اسدالله رحيمي
    7 دسامبر 2009 در 14:36

    با سلام
    شركت فنر سازي خاور در نظر دارد نسبت به عارضه يابي واحد تعميرات و نگهداري خود اقدام نمايد لذا در صورت امكان انجام اين امر توسط شركت شما راهنمايي نمائيد
    با تشكر مدير تعميرات و نگهداري

    پاسخ :
    با سلام اطلاعات لازمه به ایمیل شما ارسال شد

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s