خانه > نت پيشگيرانه, آموزش و مشاوره > روشهاي بهبود نگهداري و تعميرات پيشگيرانه سازمان – بخش چهارم

روشهاي بهبود نگهداري و تعميرات پيشگيرانه سازمان – بخش چهارم


اميد است با بکار بردن روشهايي که در چند قسمت تقديم خوانندگان سايت نت بهره ور فراگير مي گردد بتواند گامهائي در راستاي تغييرات اصولي ، هر چند اندک در بهبود فعاليتهاي نگهداري و تعميرات سازمانهاي صنعتي برداشته شود.توصيه مي شود قسمتهاي قبل اين مجموعه را ابتدا مطالعه يا مرور جهت يادآوري بخوانيد:

روشهاي بهبود نگهداري و تعميرات پيشگيرانه سازمان – بخش اول

روشهاي بهبود نگهداري و تعميرات پيشگيرانه سازمان – بخش دوم

روشهاي بهبود نگهداري و تعميرات پيشگيرانه سازمان – بخش سوم

و اما روش سوم براي بهبود نگهداري و تعميرات پيشگيرانه سازمانها : » ارتقاء سطح مهارتهاي پرسنل نگهداري و تعميرات مبتني بر نيازهاي واقعي فعاليتهاي نگهداري و تعميرات » است.

تمامي سازمان ها واحدي به نام آموزش دارند که سيستم مديريت آموزش و ارتقاء منابع انساني را در سازمان اجرا ميکند.اين سيستم آموزش مبتني بر نياز سنجي از مديران واحدها و قابليت و پتانسيل دوره هاي آموزشي ارائه شده از طرف سازمانهاي بيروني کار مي کند.قبلا در يکي از پستهاي بلاگ نت بهره ور فراگير آورده بوديم که » 90 درصد تمامي آموزشها بي ارزش است «:

در سايت IDCON در قسمت مقالات مديريت نگهداري و تعميرات سايت آقاي rIdhamma رئيس شرکت مقاله اي تحت عنوانNinety percent of all Training is wasted ارائه داده است.از نکات مهم اين مقاله مي توان به صورت خلاصه به موارد زير اشاره کرد:

1- آموزشهاي برگزار شده درخصوص نت اگر بر آنچه که واقعا» نياز داريم متمرکز نباشد اتلاف است.

2- اگر چيزي را آموزش ديدي و استفاده نکردي از بين خواهد رفت.

3- در پرسنل نت نيروهاي چند مهارتي پروش دهيد نه نيروهاي چند کاره! مثلا» يک تکنسين برق در تنظيم موتور و هم پمپ داشته باشيد تا يک تکنسين برق که کار مکانيکي هم بکند.

4- بر روي استفاده از آموزشها ديده شده تکنسين ها و مهارتهاي آنان متمرکز باشيد.

5- انگيزه کاري پرسنل به ميزان رضايت شغلي اشان مربوط مي باشد هر چند که مسائل مالي و حقوقي با افزايش مهارتها وابستگي نشان مي دهد وليکن آموزش تخصصي متمرکز بر مهارتهاي افراد نقش بسيار مهمي در افزايش روحيه کاري و انگيزشي پرسنل و در نهايت موفقيتهاي يک کارخانه دارد(هرچند که از آخرين تکنولوژي روز جهان برخوردار نباشد).

6- جهت برنامه آموزشي پرسنل نت نيازهاي آموزش واحد را آناليز کنيد و براي هر فرد متناسب با هر دستگاهي آموزش لازمه را پيش بيني کنيد.

7-براي پيش بيني آموزشهاي مورد نياز از خود پرسنل بپرسيد که چه چيزي را بيشتر نياز دارند و بکار خواهند برد در اين خصوص از مجلات ونشريات و مشاوران مربوطه نيز مي توانيد بهره ببريد.

8- با انجام آناليز نياز آموزشي، شما براي هر دوره اي به عنوان مثال 5 نفر را که واقعا» آنها نياز داشته و مطمئن از اينکه موارد آموزش ديده  شده را در واحد نت بکار خواهند برد؛ را خواهيد فرستاد تا اينکه به صورت گروهي 20 نفر را فرستاده و هزينه مي کنيد.

9- استفاده از آموزشهاي ديده شده در پرسنل باعث افزايش مهارت و رضايت شغلي آنها خواهد بود.

10- لذا باتوجه به موارد فوق 90 درصد تمامي آموزشهاي برگزار شده در کارخانجات بي ارزش است.

به آموزش بايد تخصصي اهميت داد بهبود ناگهاني و کوتاه اتفاق نمي افتد بايد سرمايه گذاري کرد و مديريت ارشد را توجيه نمود که سرمايه گذاري ميکند نه هزينه!! نه هزينه!! ( اين کلمات اکو شده است! ).ارزشمندترين نوع سرمايه گذاريها ارتقاء سطح مهارتهاي پرسنل سازمان است! وليکن بايد بدانيد که » مهارت » با رفتن کلاس آموزش و برگزاري دوره هاي آموزشي ارتقاء نمي يابد و بين اين دو مفهوم اختلاف و تفاوت زيادي وجود دارد و نياز است که مديران نگهداري و تعميرات بروي اين اختلاف تمرکز لازمه را داشته باشند و بعد از برگزاري دوره هاي آموزشي از پرسنل نت تجربه کردن آموزشهاي ديده شده را درخواست کنند و با پذيرش خطا و هزينه هاي احتمالي که منجر به اتلاف مي شوند به يادگيري مهارتهاي مورد نياز پرسنل خويش فرصت دهند!

بررسي چالش هاي نگهداري و تعميرات در صنعت کشور

بانك اطلاعات مديران و مشاوران نگهداري و تعميرات

کسب و کار نت ( اگر در زمينه نگهداري و تعميرات خدماتي ارائه مي دهيد اطلاعات خويش را ثبت کنيد)

استفاده از مطالب و مراجع سايت نت بهره ور فراگير با ذکر منبع ، لينک سايت و به صورت انتخابي و گزينه اي ( نه کل مطلب ) بلامانع است.با تشکر

Advertisements
  1. علیرضا
    2 مه 2010 در 21:16

    سلام.ممنون ازمطالب خوبتان.یک پیشنهادداشتم:شمابایددرقسمت سوم روشهای بهبود لینک قسمت چهارم رابگذاریدوبه همین شکل درهربخش لینک بخش بعدی باید باشد.درحالیکه حالابرعکس است وبرای ادامه ی مطالعه باید مرتبا به صفحه ی قبل برگشت و این روش صحیحی نیست.آنهم برای سایتی که دارد روشهای بهبودرایادمی دهد.موفق باشید.

    پاسخ :
    سلام دوست گرامی و تشکر از یادآوری شما حقیقتش نحوه نوشتن بلاگ نویسی و کمبود وقت اجازه نداده است که برگردم و موارد قبلی را اصلاح کنم به مرور زمان که می نویسیم در سایت درج می کنیم انشالله در موارد بعدی اگر زمان اجازه دهد این پیشنهاد شما را رعایت می کنیم
    موفق باشید
    جلالی

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s