تمام سيستم هاي مديريت نگهداري و تعميرات براي حذف توقفات اضطراري است!


در هفته پيش در کارخانجات پارت پلاستيک خراسان و ريخته گري توحيد خراسان کلاس برنامه ريزي نگهداري و تعميرات برگزار گرديد.نکته بسيار مهمي که در اين کلاسها به مخاطبان گرامي انتقال داده شد اين بود که تمام سيستم هاي مديريت نگهداري و تعميرات براي حذف توقفات اضطراري است و شکل زير گويا آن است.

بروی عکس کلیک کنید و بزرگتر ببینید

بروی عکس کلیک کنید و بزرگتر ببینید

ارائه مشاوره نگهداري و تعميرات در کليه سازمانهاي صنعتي کشور

بررسي چالش هاي نگهداري و تعميرات در صنعت کشور

بانك اطلاعات مديران و مشاوران نگهداري و تعميرات

کسب و کار نت ( اگر در زمينه نگهداري و تعميرات خدماتي ارائه مي دهيد اطلاعات خويش را ثبت کنيد)

اگر خواننده جديد اين بلاگ هستيد با عضويت در خبرنامه از مطالب جديد با خبر شويد.

استفاده از مطالب و مراجع سايت نت بهره ور فراگير با ذکر منبع ، لينک سايت و به صورت انتخابي و گزينه اي (نه کل مطلب) بلامانع است.با تشکر

Advertisements
  1. سلطانیان
    3 فوریه 2010 در 13:43

    آقای مهندس جلالی – با سلام
    بحث خود را ابتدا با یک سوال آغاز می کنم و آن اینکه عدد 30000 که در شکل به ان اشاره شده است در حقیقت میزان سود از دست رفته است؟
    با پوزش از شما، بنده با قسمتی از مطالب شما موافق نیستم. به نظر بنده تمام سيستم هاي مديريت نگهداري و تعميرات بنا بر توانمندی هایشان، قابلیت کاهش (و نه حذف کامل ) توقفات اضطراري را دارند.
    برای مثال با استناد به نمودارهای خرابی تجهیزات و آمارهای منتشر شده از 500 شرکت بزرگ دنیا، تنها به طور متوسط حدود 30 درصد از خرابی ها وابسته به زمان بوده (Age Related)و در نتیجه سیستم نت پیشگیرانه (PM) آنهم در صورتیکه به درستی اجرا شود، قادر خواهد بود از 30 درصد خرابی ها جلوگیری کند و توانایی حذف کامل خرابی های اضطراری را ندارد. چرا که اگر سیستم PM این توانائی را داشت، شاید لزومی به پیدایش استراتژی های جدید نت احساس نمی شد. ولی همانگونه که می دانیم هر استراتژی، با آمدنش معایب استراتژی های قبلی را کاهش داده و به هدف اصلی که همان » حذف توقفات اضطراري » است نزدیکتر شده است.

    پاسخ:
    سلام
    ابتدا از بابت پیام و شروع بحث تشکر میکنم.
    عدد ذکر شده 30000 هزینه تولید یک محصول تولیدی در آن کارخانه است و وقتی یک توقف 85 دقیقه ای را تجربه می کنند حدود 4.5 قطعه تولید نمی گردد و 3 قطعه هم ضایعات می شود.( ممکن است تصویر پای تخته واضح نباشد)
    در خصوص حذف توقفات آنچه مدنظر است آنستکه حد تمایل توقفات به سمت صفر میل کند که همان مفهوم حذف نت اضطراری است البته به شرطی که بالانس هزینه های نت اجازه دهد و توجیه پذیر باشد.در این خصوص هم بحث هزینه مهم است و هم امنیت .
    مثالی که اشاره فرمودید گوییا بحث نیست .البته درست اشاره نمودید که PM در این راستا نمی تواند در حذف کامل تعمیرات اضطراری کاربرد داشته باشد.لذا در سمت راست تصویر سیستم های نت دیگر را آورده ایم که آنها در راستای حذف خرابی های اضطراری تلاش می کنند.کلیدی ترین ابزار در این خصوص MFMEA است که در طراحی تجهیز استفاده می گردد و متاسفانه در کشور چنین ابزاری جایگاه ندارد.حدود 10 سال می شود که با این ابزار در بحث فرآیند PFMEA و طراحی محصول DFMEA آشنا می باشیم و در اکثر کارخانجاتی که در صنعت خودرو کشور کار می کنند آموزش و پیاده سازی داشته ایم ولیکن متاسفانه حتی یک نمونه اجرائی ناقص در زمینه تجهیزات و ماشین آلات وجود ندارد قبلا با پیشنهاد دوست عزیز آقای مهندس برزگر دوره آموزشی و تئوریک این ابزار را تدوین کرده بودیم ولیکن در همایش RCM امسال فرصت ارائه پیدا نشد.
    موفق باشید
    جلالی
     

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s