خانه > روزانه نويس > پرسنل حرفه ای در نت جذبه کار را بیشتر دوست دارند!

پرسنل حرفه ای در نت جذبه کار را بیشتر دوست دارند!


متن زیر مقاله ای است که روزنامه دنیای اقتصاد روز 5 شنبه 13 آبان نشر پیدا کرده بود و اشاره به این داشت که «كارگران حرفه اي جذبه را دوست دارند» .موضوع اشاره شده در این مقاله مهم و درست است.در اکثر سازمانهائی برای مشاوره و تدریس در خدمتشان هستیم به این موضوع در روحیه پرسنل نگهداری و تعمیرات بر خورد می کنیم ولیکن متاسفانه تصمیم های اشتباه مدیران ارشد سازمان ها باعث مشکلات انگیزشی فراوانی می شود که مطمئنا شما نیز تجربه کرده اید.

آيا مي توانيد زمان هايي را به ياد آوريد كه چنان غرقه در كاري بوده ايد كه هيچ چيز ديگر برايتان اهميتي نداشته است؟ در اين لحظه ها كار مربوطه چنان شما را به طور كامل مجذوب خود مي كند كه گذشت زمان را از ياد مي بريد.

اكثر مردم مي توانند به چنين وضعيتي دست يابند. اين وضعيت معمولاوقتي كه مشغول يك فعاليت دلپذير، نظير اسكي كردن يا خواندن يك داستان كوتاه هستيد، پيش مي آيد، به اين وضعيت كاملاافسون كننده جذبه مي گويند. مديران بايد جذبه را به عنوان يك روش كاملاموثر انگيزاندن كاركنان حرفه اي در نظر بگيرند.
پژوهش ها نشان مي دهند كه تجربه گر الزاما در زمان گذراندن تجربه جذبه احساس لذت و سرخوشي و شادي نمي كند، بلكه در تمركز عميق فرو مي رود. ولي زماني كه يك كار جذبه آور تمام مي شود و فرد تجربه گر به واقعه روي داده فكر مي كند سرشار از احساس سپاسگزاري براي تجربه خود مي گردد. در اين وقت است كه فرد تجربه گر به درك خوشنودي حاصل از اين تجربه و چگونگي تاثير آن در خوشحال تر كردن او نائل مي شود.
آيا مي توان شرايطي به وجود آورد كه موجب بروز تجربه جذبه در انسان شود؟ بله. زماني كه افراد از تجربيات جذبه خود صحبت مي كنند، به مشخصه هاي يكساني در وظايفي كه منجر به اين تجربيات مي شوند اشاره مي كنند. اين وظايف چالش برانگيز بوده و نيازمند مهارت هاي زيادي بوده اند. وظايف مذكور هدفمند بوده و باز خورد لازم در مورد چگونگي عملكرد ايشان را به آنها مي داده اند. اين وظايف همچنين نيازمند تمركز و خلاقيت كامل بوده اند و بالاخره اينكه وظايف مذكور به قدري جذاب و وقت گير بوده اند كه هيچ فرصتي براي فرد تجربه گر براي پرداختن به كارهاي ديگر و دلواپسي در مورد مسائل مربوطه باقي نگذاشته اند.
تجربه هاي جذبه گزارش شده توسط افراد به ندرت وقوع چنين تجربه اي را در زمان فعاليت هاي اوقات فراغت آنها نظير نگاه كردن به تلويزيون، نشان مي دهند. تجربه جذبه به طور عمده در محل كار و نه در خانه اتفاق مي افتد!
چنانچه از مردم بپرسيد كه آيا علاقه مند به كمتر كاركردن هستند يا خير، پاسخ آنها همواره مثبت است. مردم فراغت از كار را با شادي و خوشحالي مرتبط مي دانند. آنها تصور مي كنند كه اگر وقت آزاد بيشتري داشته باشند، خوشحال تر خواهند بود. مطالعه وضعيت هزاران نفر نشان مي دهد كه معمولافاقد هدف مشخصي مي باشند، در مورد چگونگي عملكرد خود بازخوردي ندارند، روحيه شان ضعيف مي شود و تصور مي كنند كه از مهارت هايشان به نحو كامل استفاده نمي شود و به طور مرتب احساس خستگي و دلخوري مي كنند، ولي كار داراي خصايص زيادي است كه وقوع تجربه جذبه را تحريك مي كند. كار معمولاداراي هدف هاي روشن و مشخصي است، همواره بازخورد لازم در مورد چگونگي انجام كار را چه از طريق خود فرآيند كار و چه ارزيابي رييس مربوطه به فرد مي دهد.

Advertisements
دسته‌ها:روزانه نويس
  1. هنوز دیدگاهی داده نشده است.
  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s