خانه > نت پيشگيرانه, نت بهره ور فراگير, آموزش و مشاوره > «علت ريشه اي(اصلي)» را بيشتر بشناسيم؟

«علت ريشه اي(اصلي)» را بيشتر بشناسيم؟


فرآيند آناليز علت ريشه اي (اصلي) وقوع خرابي ها و فعاليتهايي كه براي از بين بردن اين علل تعريف مي شود يكي از ابزارهاي قوي و كليدي در بهبود عملكرد و قابليت اطمينان تجهيزات كارخانه است.

اما «علّت ريشه اي (اصلي) » چيست؟ به بياني علت وقوع يك مسئله اي است كه اگر بقدر كافي به آن توجه شود مي توان از وقوع مجدد آن مسئله پيشگيري كرد. به يك مثال توجه كنيد:

تصور كنيد كه يك ياتاقان خراب شده است » چرا « اين ياتاقان خراب شده است ؟ و تحقيقات نشان مي دهد كه ياتاقان روغن كاري نشده بوده است.سوالي كه بايد طرح شود اين است كه » چرا « اين ياتاقان روغن كاري نشده بود؟! ممكن است پاسخ اين باشد كه محل روغن كاري ياتاقان مربوطه در چك ليست روغن كاري فراموش شده است . اما » چرا « اين فعاليت در چك ليستهاي روغن كاري ديده نشده بود؟ و آيا ممكن است كه مواردي ديگري از اين قبيل وجود داشته باشد كه در نظر گرفته نشده باشند.

اين «چرا « ها و پاسخ هاي آنها مسئله را به علت ريشه اي اتفاق مسئله نزديك مي كند حال با تعريف اقدام اصلاحي و بررسي سيستم روش اجرائي نت تجهيزات و بازنگري در چك ليستهاي روغن كاري تجهيزات كارخانه مي توان از وقوع مسائل مشابه پيشگيري كرد و مطمئن شد در آينده خرابي ياتاقان بدليل عدم روغن كاري اتفاق نخواهد افتاد.

آيا در سيستم نت واحد كارخانه بر اساس اصول علت يابي به بررسي علت ريشه اي خرابي ها مي پردازيد ؟ و آيا در نرم افزار نت كارخانه سيستم علت يابي ريشه اي خرابي ها تعبيه شده است!!؟

  1. هنوز دیدگاهی داده نشده است.
  1. No trackbacks yet.

نظر شما در مورد این نوشته چیست؟

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی یکی از نمادها کلیک کنید:

نماد WordPress.com

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: